به گزارش سینمانگار، مراسم اختتامیه بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران شب گذشته(16 مهرماه) در تالار وحدت برگزار شد.
 
در اين مراسم كه با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، رئيس سازمان امورسينمايي و سمعي و بصري، دبير جشنواره، سجادپور، عرفان منش، آقامحمديان، حبشي، طلابيگي، داود رشيدي، جهانبخش سلطاني، مينو فرشجي، شهاب الدين عادل، مجيد شيخ انصاري، يدا.. صمدي، احمد نجفي، محمد اسلاملو، رامبد جوان، بهرام جوانرودي، محمد رضا گوهري، مرتضي شعباني، مهدي فيوضي، سعيد مترصد، طهماسب صلح جو، عبدا.. علي مراد، رضا پورحسين، اسفنديار شهيدي، و چهره هاي مختلف سينمايي و فرهنگي و همچنين اصحاب رسانه و مطبوعات و نمايندگان خبرگزاري ها و هنرمندان و فيلمسازان برگزار شد پس از خير مقدم دبير و گزارش آن توسط هاشم ميرزاخاني دبير جشنواره، سخنراني رياست سازمان سينمايي و همچنين وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بيانيه هيئت داوران در سه بخش مسابقه سينماي ايران، جهان اسلام و آسيا و همچنين مسابقه سينماي بين الملل قرائت و جوايز برگزيدگان اهدا شد.

سید محمد حسینی وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي طی سخنانی در این مراسم ،ضمن تشکر از برگزار کنندگان جشنواره و سازمان سینمایی، با اشاره به اينكه از 107 كشور آثار به جشنواره آمده كه بيش از 3190 اثر از جهان است آن را بيانگر اين دانست كه اين امكان براي نظام سلطه وجود ندارد كه بخواهد ما را در انزوا قرار دهد .امروز نام ايران بلند و نام هنرمندان ايران بلند آوازه هست.

حسيني گفت: همين هفته كه ما در روسيه بوديم تعابيري كه وزير فرهنگ روسيه درباره جايگاه سينماي ايران داشت واقعا جالب بود. كساني كه اهل انصاف باشند و مقايسه كنند، مي دانند كه سينماي ايران از يك معنويت از يك صميميت برخوردار است كه در سينماي غرب و هاليوود كه خشونت هست، اين سينما كاملاً متفاوت است.

اين مقام عالي فرهنگي افزود: تشكر مي كنم از همه سينماگران و فيلمسازان فيلم كوتاه كه همت كردند و آثار خودشان را ارسال كردند. در داخل كشور ما بيش از 2000 فيلم كوتاه را داريم كه خيلي ها اينگونه تعبير مي كنند كه ساخت فيلم كوتاه مقدمه ايست براي جوانان عزيز كه بعدا فيلم هاي بلند و سينمايي بسازند. سكوي پرش هست براي آن ها، و اگر اين گام اول را مستحكم و خوب بردارند با دقت بعدا هم مي توانند آينده سينماي ايران را تضمين كنند. چون ما بايد دائم در حال رويش باشيم. پيشكسوتان ما بايد دست جوان ترها را بگيرند و آنچه كه دارند به آن ها ارائه بدهند و آن فوت كوزه گري كه دارند در اختيار خود نگه ندارند و به جوان ها بدهند.

حسینی ادامه داد: درحاليكه تكريم مي كنيم جايگاه هنرمندان پيشكسوت را اما بايد شاهد روي كار آمدن نسل جديد هم باشيم و ميدان را براي آن ها آماده كنيم و شاهد خلاقيت و نوآوري آن ها باشيم. در هرعرصه مثل علم و فرهنگ و هنر و هسته اي جوان ها بودند كه تحول را ايجاد كرده اند. بهرحال روحيه جواني روحيه  تحول خواهي و نوگرايي هست. شهامتي كه در جوان ها هست روح حق جويي و حقيقت طلبي و عدالت گرايي كه در جوان هست كه انگيزه ايجاد مي كند تا گام هاي بلندي را بردارد و اگر اين در كنار آموزش و مطالعه و بهره گيري از تجارب ديگران باشد قطعا مي تواند آينده روشني را نويد بخش باشد.

وزير فرهنگ گفت: جوان ها انتظار نداشته باشند كه يك شبه ره صد ساله را عبور كنند. كارهاي كوتاه را انجام دهند تا مورد ارزيابي قرار بگيرند و ضعف آن ها بيان شود و حتي گاهي شكست بخورند و باز برخيزند و قدم بردارند مي توانند در آينده منشاء اثر باشند. دائم ما بايد جوان هايي را داشته باشيم كه در اين عرصه وارد شوند و البته در بين اين ها بعضي به جايگاه رفيع مي رسند.

وزير ارشاد با شاره به فعاليت هاي انجمن گفت: اما كاري كه در سينماي جوان انجام مي شود و به جوان ها ميدان مي دهند و امكانات اوليه را فراهم مي كنند، با تجهيزاتي كه اين دوره ارسال شده است به سراسر كشور مي تواند مسمر ثمر باشد. دوره هاي آموزشي كه اين اخيرا حدود 500 نفر فارغ التحصيل داشته است كه بيانگر اهميت مسئله است و اين كه تكيه به آموزش و انتقال تجربيات دارند. انشاء الله كه اين حركت ادامه داشته باشد و ما شاهد باشيم كه سينماي ما در دنيا بتواند بهتر جلوه كند.

وزير صحبت هاي خود را با نقل قول از حضرت امام علي (ع) پايان داد و گفت: اين را هم به دوستان بگويم كه هرچه كار محكم تر باشد قطعا بهتر جواب مي دهد. ما يك سخن از امام علي (ع) داريم كه بيانگر عظمت شخصيت مولا هست." ارزش هركسي به كار نيكي است كه انجام مي دهد"
اينكه كار اساسي و با تلاش و كوشش باشد و خشت اول را درست بگذارد قطعا بقيه طبقات را هم مي تواند به خوبي بنيان كند.


دیگر سخنران مراسم دیشب، جواد شمقدری رئيس سازمان امورسينمايی بود. شمقدري برگزاري جشنواره  29 را بسيار خوب توصيف كرد و گفت: همه بخشهاي جشنواره از شرايط مطلوبي برخوردار بود.
 
وي در ابتدا از دو ايده صحبت كرد و گفت: يك مورد آن همان مورد همزماني جشنواره ها بود. سازمان سينمايي موقعيت جديدي را براي همكاري و توسعه سينما ايجاد مي كند و از طرفي ظرفيت سينماي جوان، ظرفيت بسيار خوبي است و اينكه ما در 60 شهرستان دفتر داريم، فرصت خوبي است. اما به نظر مي رسد كه بايد در مناسبات اين دو تغييراتي ايجاد شود. لذا امشب يك خبر دارم كه البته هنوز در حد يك ايده است و اگر نقد تندي براين پيشنهاد نباشد انشاءالله اجرا خواهد شد.
 
شمقدري گفت: پيشنهاد اين است كه در هشت منطقه سينمايي كه قبلا تعريف كرديم آن دفاتري كه فعال تر هستند را انتخاب نماييم و به عنوان هشت دفتر سينماي جوان و هم نماينده سازمان سينمايي در آن منطقه عمل نمايند. هر منطقه هم بعضاً پنج استان را دربرميگيرد.
 
رئيس سازمان سينمايي ادامه داد: البته آن حمايت و نظارت وجود خواهد داشت. به نظر مي رسد به اين شكل ما هم مي توانيم مأموريت هاي جديدي را براي آن هشت دفتري كه به عنوان نماينده انتخاب مي شوند تعريف كنيم مثل حمايت از فيلم هاي اول سينمايي دوستان و هم شرايطي را فراهم كنيم كه خودشان روي پاي خودشان بايستند و با خلاقيت كارها را پيش ببرند.
خبر دوم كه بازهم آقاي ميرزاخاني باعث شد اين است كه شايد جشنواره سي ام زودتر برگزار شود. چون جشنواره فيلم كودك با روز جهاني كودك ارتباط مستقيم دارد و نمي توان آن را تغيير داد. اما جشنواره فيلم كوتاه را مي توان جابه جا كرد. شمقدري اين مورد را نيز فقط يك پيشنهاد دانست كه بايد در مورد آن بحث كرد و زمان آن را براي فصل بهار و يا تابستان اعلام كرد.
 
رئيس سازمان سينمايي گفت: عرصه فيلمسازي تخصصي ترين عرصه كار فرهنگي است و خود فيلمسازي حساس ترين فعاليت هنري است.
مي خواهم بگويم حوزه اي كه اينقدر حساس و تخصصي هست، شاهد هستيم كه همه براي اين آن نسخه مي پيچند و صحبت مي كنند. اين آفتي است كه بايد مديريت گردد. نكته دوم، حوزه كه اينقدر تخصصي هست متأسفانه از كمترين پشتيبان هاي فرهنگي و محتوايي برخوردار است. در واقع فيلمساز ما متكي است بر اندوخته ها، دانش، مهارت و تجربه هاي خودش و تيم همراه خود كه به هم منتقل مي كنند كمتر از پشتوانه هاي محتوايي و فرهنگي برخوردار هست و اين يك ضعف جدي براي سينماي ايران است.
 
شمقدري با ذكر اين نكته كه ما صاحب موانع فكري و اعتقادي عميقي هستيم، معارف بزرگي داريم كه وقتي در كلام حافظ و مولانا مي آيد آن سوي دنيا را منقلب مي كند و آن ها را شيفته مي كند و اين شيفتگي فقط مختص قالب هنري نيست بلكه محتوايي است كه در‌آن قالب هنري ريخته شده است. سينماي ايران بايد به اين ظرفيت برسد.
ما امروز از نظر قالب هاي هنري و زيبايي شناسي و تكنيك ها سينماگران ما چه در سينماي جوانان فيلمسازان كوتاه و فيلمسازان حرفه اي به جايگاه خوبي رسيده ايم. جوايزي كه در دنيا مي گيرند ناظر بر اين واقعيت است. اما چقدر ما مي توانيم مهارت و انديشه ها را به زبان تصديق منتقل كنيم، يك ضعف جدي است كه بايد روي آن كار شود و وقتي اين كار انجام نمي شود متأسفانه آفت هايي را به وجود مي آورد و تلاش فيلمسازان ما را كه در هر بخش فعاليت مي كنند دچار سوء برداشت و سوء تفاهم از سوي انبوهي از مخاطبين در جايگاه هاي مختلف به وجود مي آورد.
اگر جذابيت اصلي فيلم درام هست، كه مي تواند فيلم داستاني را جذاب كند، درامي كه متأثر از فرهنگ ما باشد در واقع بايد چه ويژگي داشته باشد؟ مي دانيد كه اين مدت چقدر راجب يكي از عناصر درام كه خيانت است صحبت شد و اتفاق عجيبي افتاد. چون واژه خيانت همينطوري حس منفي ايجاد مي كند متأسفانه در حجاب واژگان مردم را قرار دادند و مي بينيم كه چه اتفاقي بدي دارد مي افتد. درحالي كه اگر خيانت يكي از عناصر درام هست، ما بايد از اين قابليت دراماتيك استفاده كنيم يا نه؟ و اگر قرار است كار شود فيلمسازان چه بايد بكنند؟ البته ممكن است دو فيلمساز در طراحي و پرداخت آن خطا كنند اما ما نمي توانيم عنصر خيانت را از داخل عناصر درام بيرون بكشيم و چنين مميزي قطعا معقول نيست.
 
شمقدري در ادامه افزود: و جالب است  كه بعضي با اين گونه مميزي به ما نمره مي دهند و مي گويند سينماي ايران چند درصد سقوط كرده چون اينقدر درصد عنصر خيانت در آن وجود دارد. به نظر مي رسد كه ما نياز به يك انقلاب گفتماني و دانشي در حوزه فهم فيلم داريم كه بايد انجام شود و آفتي است كه گريبان گير سينماي ايران شده است. از طرفي بعضي پشت يك سري واژگان قرار مي گيرند به عنوان مثال تحت عنوان خانواده شهدا پشت اين واژه قرار مي گيرند و مي خواهند خودشان را تطهير كنند. آن سرمايه و اندوخته اي كه سالهاست به تاراج داده اند مي خواهند كه براي خود سرمايه اي كسب كنند. بايد از اين دايره ها عبور كنيم و ببينيم در پس خيانت فيلمساز چه پيامي را به ما مي دهد. در پس شهيد كه بسيار ارزشمند است چه حرف و محتوايي زده مي شود. بايد از حجاب واژه ها گذشت. نمي شود با اين واژه ها بازي كرد و امروزه افرادي دارند يك تجارت فرهنگي مدرن را باب مي كنند و سعي مي كنند با يك نوع الفاظ و واژه ها براي خودشان چيزي كه ندارند محيا كنند.
 
معاون وزير گفت: سينماگري كه از خيلي از داشته هايش گذشته و آمده است سينماگر شده با توجه به حساسيتي كه ابتداي سخن گفتم، اين جسارت و شهامت را دارد كه از پس اين شرايط عبور كند و شما جوانان كار سخت تري خواهيد داشت. نمي شود با تجربه هاي اندك و تحقيقات محدود متوقف شد. امروز ما در عرصه اي هستيم كه با جهان روبرو هستيم و مخاطب ما فقط مخاطب ايراني نيست. سينماي ايران امروز بسيار مورد توجه مخاطبين جهاني است. وظيفه شما فيلمسازان جوان بسيار سنگين است. اگر شما امروز تجهيز شويد قطعا دوره طلايي تري را براي سينماي ايران رقم مي زنيد. و انشاءالله اين نهال كه امروز با دستان شما شكل مي گيرد درخت تناور سينماي ايران را كه سايه خود را برهمه گسترانيده است را به دست شما شكل مي دهيم و سايه خود را بر همه روح هاي تشنه معنويت و زيبايي ها بيندازد.


اسامی برگزیدگان بخش های مختلف بیست و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به شرح زیر است:


بيانيه هيئت داوران بخش مسابقه بين الملل:

هيأت داوران بخش  مسابقه بين الملل بيست و نهمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران اعلام مي دارد، حجم بالاي فيلم ها در چهار بخش رقابتي بين الملل كار بسيار دشواري را براي هيأت داوران به جهت رسيدن به تصميم درست و نهايي، در پي داشت. هيأت داوران از نحوه مديريت جشنواره و كمك هاي بي دريغ عوامل كمال تشكر را دارد وآراي خود را تقديم مي نمايد.
سوراو سرسنگي  Sourav Sarangi از هندوستان/ فرانسيسكو مانوئل مگاهس آويلا  Francisco Manuel Magalhaes از پرتغال/ اميليو دلا چيسا Emilio Della Chiesa از ايتاليا/ امير اماري Amir Emary از مصر/ Julian Polisse ژوليان پليسه  از فرانسه/ محمد اسلاملو و احمد نجفي از ايران
………………………………

اسامي برگزيدگان بخش مسابقه بين الملل

هيئت داوران لوح تقدير بخش داستاني در مسابقه بين المل را اهدا مي نمايد به فيلم:
" چهارديواري سارايوو " ساخته¬ي نديم كوك از تركيه
جايزه بهترين فيلم داستاني در بخش مسابقه بين الملل اهدا مي شود به فيلم :
"وقت نهايي" ساخته خانم روآ نظر از كشور اردن
لوح تقدير بخش تجربي در مسابقه ي بين الملل اهدا مي شود به فيلم: مبهم
ساخته سليمان دميرل از تركيه
جايزه بهترين فيلم تجربي در بخش مسابقه بين الملل اهدا مي شود به فيلم :
“ما نفت خواهيم شد”  ساخته ي ميهاي گركو از كشور روماني
لوح تقدير بخش مستند در مسابقه ي بين الملل اهدا مي شود به فيلم:
" رشيد " ساخته: حسام اسلامي و حسين افشار از ايران
جايزه بهترين فيلم مستند در بخش مسابقه بين الملل اهدا مي شود به فيلم:
"بذله اوديسه" ساخته الكس لورا از كشور آمريكا
لوح تقدير بخش پويانمايي در مسابقه ي بين الملل اهدا مي شود به فيلم:
"خانه"  ساخته ي احمد صالح از اردن
جايزه بهترين فيلم پويانمايي در بخش مسابقه بين الملل اهدا مي شود به فيلم: "خط قرمز" ساخته مونا عبداله شاهي از ايران
................................


بيانيه هيئت داوران بخش مسابقه آسيا و جهان اسلام

هيأت داوران بخش مسابقه " فيلم هاي كوتاه آسيا " علاوه بر فيلم هاي منتخب خود، همچنين اعلام مي دارد كه اكثر قريب به اتفاق فيلم هاي نمايش داده شده در اين بخش نيز لايق دريافت ديپلم افتخار مي باشند و بدينوسيله از اين دسته از فيلمسازان هنرمند كه بهترين پيام آوران و سفيران فرهنگي ملت ها هستند، قدرداني خود را اعلام مي دارد.
و در بخش جهان اسلام: جهان در آستانه تحولي عظيم و تاريخ ساز در راستاي بيداري انسان ها قرار گرفته است. امت بيدار مسلمان آغازگر اين تحول عظيم و پيام آور بيداري اسلامي در كشورهاي گوناگون است.
هيأت داوران بخش مسابقه " فيلم هاي كوتاه جهان اسلام " ضمن قدرداني از فيلمسازاني كه فيلم هاي كوتاه آنان در اين بخش به نمايش درآمده است بدينوسيله اعلام مي دارد در زمانه اين تحول عظيم فيلمسازان فيلم كوتاه مي توانند همانند پرچمداري صادق و راهگشا نقش پراهميت خود را ايفا نمايند.
هيئت داوران: سوتلانا يونوسوا از روسيه، امير اماري از مصر، محمد اسلاملو از ايران

اسامي برگزيدگان بخش مسابقه آسيا و جهان اسلام

لوح تقدير بخش مسابقه‌ي "جهان اسلام" اهدا مي شود به فيلم:"روزي روزگاري در رفح" ساخته: محسن اردستاني رستمي از كشور ايران
جايزه بهترين فيلم در بخش مسابقه‌ي "جهان اسلام" اهدا مي شود به فيلم:
"چمدان" ساخته: دنيس تانويچ از كشور بوسني و هرزگوين
لوح تقدير بخش مسابقه‌ي "آسيا " اهدا مي شود به فيلم:
"داستان بندر" ساخته يوايچي ايتو از كشور ژاپن
جايزه بهترين فيلم در بخش مسابقه‌ي "آسيا "اهدا مي شود به فيلم هاي :
"دخيل" ساخته محمد علي هاشم پور از كشور ايران
..................................................


بيانيه هيئت داوران بخش مسابقه سينماي ملي

به نام خداوند جان آفرين
هيئت داوران بخش مسابقه ايران بيست و نهمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران، سپاس و تشكر خود را از تمامي شركت كنندگان در اين دوره از جشنواره ابراز مي دارد و اين حضور پرشور و كسرت آثار ارسالي در بخش هاي مختلف جشنواره را نشان از بالندگي نسل جوان اين مرز و بوم مي داند.
آنچه پيش از هر چيز در اين دوره از جشنواره نظر هيئت داوران را بخود جلب كرد ، تنوع موضوعات و رويكردهاي متنوع در انتخاب سوژه ها بود كه جاي تقدير دارد. با اين وجود در بخش تجربي يا اكسپريمنتال آثار ارائه شده نتوانست نظر هيئت داوران را از حيث ويژگي هاي انتصابي جلب كند.
هر چند كه شايد نتوان  براي سينماي اكسپريمنتال تعريف ساده و روشني ارائه داد اما نوآوري در تكنيك  يا موضوع از تعاريف اين نوع از سينما مي باشد كه متاسفانه در آثار راه يافته مشهود نبود.
در پايان از تلاش جوانان عزيز كشورمان  كه  فراز و نشيب ها و دغدغه هاي جامعه ي معاصر را تصوير مي كنند،  تشكر مي كنيم و براي همه آنها از خداوند موفقيت و بهروزي خواستاريم.

هيئت داوران بيست و نهمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران: يدا.. صمدي، رضا پورحسين، اسفنديار شهيدي، مرتضي شعباني، محمدرضا گوهري، بهرام جوانرودي و رامبد جوان


آراي هيئت داوران بيست و نهمين جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران


 در بخش بهترين فيلم با موضوع چشم انداز سرزمين زيباي ما

از ميان 6 نامزد دريافت جايزه
-  شيروان دره
- زادگاه خورشيد
- بوي بنفشه
- جرعه هاي تاريخ
- اينجا ايران است

تنديس جشنواره و مبلغ سي ميليون ريال و حمايت از توليد اثر بعدي اهدا مي شود به بهزاد مولود براي  فيلم مستند شيروان دره از اردبيل

در بخش بهترين فيلم با موضوع پرتو ايمان

از ميان 4 نامزد دريافت جايزه
- تووكل
- نفت آتش خاك
- ساعت 6
- و ديگر هيچ نبود

تنديس جشنواره و مبلغ سي ميليون  ريال و حمايت از توليد اثر بعدي اهدا مي شود به داوود محمدي براي فيلم مستند  تووكل از ساري

در بخش بهترين فيلم با موضوع چراغ راه

از ميان  نامزد دريافت جايزه
- خواب ابريشم
- نفت آتش خاك
- بازگشت يك ناوشكن
- سكو

تنديس جشنواره و مبلغ سي ميليون  ريال و حمايت از توليد اثر بعدي اهدا مي شود به سلمان خورشيدي و امير محمدزاده براي فيلم پويانمايي سكو از تهران


 در بخش بهترين فيلم استعداد جوان با موضوع داستاني

از ميان 4 نامزد دريافت جايزه
-  قرمز
- پرتره
- روز داخلي خانه
 - ادريس
ديپلم افتخار اهدا مي شود به بهنام عابدي براي فيلم پرتره از تهران

تنديس جشنواره و مبلغ بيست ميليون ريال و حمايت از توليد اثر بعدي اهدا مي شود به حسين كشاورزي براي فيلم قرمز از بوشهر


در بخش تصويربرداري

از ميان 5 نامزد دريافت جايزه
- باد چيزي خواهد گفت
- جعبه ها
- قي قو
- صبح زود فردا
- ستاره ها خورشيد شبند

تنديس جشنواره و مبلغ سي ميليون ريال اهدا مي شود به محمد فكوري براي فيلم داستاني  باد چيزي خواهد گفت از اروميه

در بخش تدوين

از ميان 5 كانديد دريافت جايزه
- سي فور
- و ديگر هيچ نبود
- شاهرخ
  - شنبه
- باران

تنديس جشنواره و مبلغ سي ميليون ريال اهدا مي شود به اميد توتونچي براي فيلم داستاني  باران از تهران

در بخش صدا

- از ميان6 نامزد دريافت جايزه
- سي فور
- باران
- كمي آن سوتر
- روزنه
- زادگاه خورشيد
- كمي آن سوتر

تنديس جشنواره و مبلغ سي ميليون ريال اهدا مي شود به وحيد مقدسي براي صدابرداري فيلم داستاني كمي آنسوتر از تهران

در بخش بهترين فيلمنامه

از ميان 5 نامزد دريافت جايزه
- شنبه
- صبح زود فردا
- باران
- خط قرمز
- روزنه

تنديس جشنواره و مبلغ سي ميليون ريال اهدا مي شود به سعيد روستايي براي فيلم داستاني شنبه از تهران   


در بخش بهترين تحقيق و پژوهش فيلم مستند

از ميان 3 نامزد دريافت جايزه
- گوچو
- جرعه هاي تاريخ
- بازگشت يك ناوشكن

تنديس جشنواره و مبلغ 000/000/30 ريال اهدا مي شود به محمدعلي يزدان پرست براي فيلم گوچو از كاشان

در بخش بهترين مجري طرح يا تهيه كننده

از ميان 7  نامزد دريافت جايزه
- نفت، آتش، خاك
- سي فور
- بازگشت يك ناوشكن
  - توكل
- باران
- و ديگر هيچ نبود
- 11=1+1

تنديس جشنواره و مبلغ سي ميليون ريال  اهدا مي شود به  فيلم 11=1+1 براي بهترين اجراي طرح به انجمن سينماي جوانان ايران

در بخش بهترين فيلم تجربي

با تقدر از فيلم هاي
- خانواده چند صد نفري
- مونولوگ
 - قرمز مارمولك خانم و آقاي اسميت
- پياده رو

ديپلم افتخار اهدا مي شود به بهروز باقري براي فيلم سي فور از تهران

در بخش بهترين فيلم پويانمايي

از ميان 5 نامزد دريافت جايزه
- روزنه
- خط قرمز
- ترازو
 - كرماندو
- سكو

تنديس جشنواره و مبلغ پنجاه ميليون ريال و حمايت از توليد اثر بعدي  اهدا مي شود به امير مهران براي فيلم روزنه از تهران

در بخش بهترين فيلم مستند

از ميان 6 نامزد دريافت جايزه
- گوچو
- پژواك سرزمين من
- نفت آتش خاك
 - شاه رخ
- جرعه هاي تاريخ
- بازگشت يك ناوشكن

تنديس جشنواره و مبلغ پنجاه ميليون  ريال و حمايت از توليد اثر بعدي  اهدا مي شود به وحيد زارع زاده براي فيلم شاه رخ از تهران

در بخش بهترين فيلم داستاني

از ميان  5 نامزد دريافت جايزه
- باد چيزي خواهد گفت
- انتظار
- باران
 - صبح زود فردا
- شنبه

تنديس جشنواره و مبلغ  پنجاه ميليون ريال و حمايت از توليد اثر بعدي اهدا مي شود به علي مردمي براي فيلم باد چيزي خواهد گفت از اروميه

در بخش بهترين جانبخشي در آثار پويانمايي

از ميان  5 نامزد دريافت جايزه
- ترازو
- خط قرمز
- روزنه
- كرماندو
- نبرد خليج فارس

تنديس جشنواره و مبلغ سي ميليون ريال اهدا مي شود به حسين ملايمي انيماتور فيلم خط قرمز از تهران

بهترين فيلم از نگاه تماشاگران

تنديس جشنواره و مبلغ دو ميليون ريال اهدا مي شود به فيلم فرار ساخته مهدي باقري آزاد از تهران به عنوان بهترين فيلم از نگاه تماشاگران