ترا به خدا اگر پولتان از پارو بالا میرود به جای خرج کردن در کلاسهای نامعتبر بازیگری بدهید به یک کارگردان و یا در فیلمی سرمایه گذاری کنید و نقش اول بگیرید و خود را علاف کلاس نکینید ...

اگر هم پول ندارید به دنبال رابطه و زد و بند باشید ...

و اگر نه پول دارید و نه رابطه نگاهی در آینه به صورت و قد و قامتتان بیندازید و ببینید که آیا برازنده این رشته هستید یا نه اگر بودید بهتر است عکستان را به دفاتر تولید بفرستید شاید فرجی شد و شما را برای بازی در نقشی پسندیدند ...

اما اگر هیچیک را نداشتید فکر بازیگر شدن را از سرتان برای همیشه دور کنید ...

 

مطلبی دیگر از بزرگترین وبلاگ سینمایی ایران در رابطه با ورود به دنیای بازیگری که مجددا منتشر شده است :

 

از بدو ورود سینما به ایران و آغاز فعالیتهای سینمایی و تلویزیونی بودند علاقمندان و مشتاقان زیادی که حتی حاضر بودند برای یکبار دیده شده بر پرده نقره ای سینما و یا جعبه جادویی تلویزیون و یا حتی یکبار حضور بر سن تئاتر از جان خود هم بگذرند ...

چه بسا هنرمندان قدیمی بسیاری که با زجر کشیدنهای فراوان و طرد شدن از خانواده هایشان مجوز حضور در سینما و تلویزیون را پیدا کردند و بعد در کنج عزلت چشم فرو بستند و دیگر امروزه کسی حتی از آنان یادی هم نمیکند و یا حتی نسل سینما رو امروزه هم آنها را نمیشناسد ...

سینما و تلویزیون و اصلا کلا حرفه و یا پیشه هنرپیشگی و بازیگری جادو میکند چرا که کمتر کسی را میبینیم که مشتاق حضور ولو به صورت سیاهی لشکر که امروزه نام جدید هنروری را روی آن گذاشته اند  نباشد ...

همه و همه زن و مرد و پیر و جوان و حتی کودک مشتاق حضور در سینما هستند به همین دلیل از حدودا ۱۰ - ۱۵ سال پیش در ایران امرهای ناپسند زیادی برای حضور ولو ۱ دقیقه ای در سینما و تلویزیون به وجود آمد ...

کلاسهای بازیگری و کارگردانی و سایر امور سینمایی که مثل قارچ سر از هر جایی درآورده اند و با وعده و وعیدهای فراوان یک عده مشتاق سینما و تلویزیون را خام کرده و با گرفتن مبالغ هنگفتی که گاها بین ۱ تا ۵ میلیون تومان است سعی بر این میکنند که مشتاقان بازیگری را به کلاسهای خود بکشانند و بعد از مدتی هم مدرکی به او داده و او را رها کنند ... البته از ابتدا این را نمیگویند و با وعده های پوچ و تو خالی جوری سر هنرجویان مشتاق را با زبان چرب و نرم خود شیره میمالند که طرف خود را در آینده ای نزدیک سوپر استاری میبیند که همه حاضرند برای یک امضا گرفتن از او سر و دست بشکنند ...

اما براستی اینگونه نیست و تمامی اینها وعده هایی است پوچ و تو خالی و فقط برای پر کردن جیب عده ای و خالی کردن جیب مشتاقان حضور در سینما ...

کاش اینگونه اعمال فقط به کلاسهای بازیگری ختم میشد چه بسا بسیاری دیگر که هزاران بلای ناپسند سر مشتاقان ورود به دنیای هنر آورده و بعد آنها را رها میکنند و این عده چه راحت در مطبوعات و جراید تبلیغ کلاسهایشان را میکنند اما افسوس و صد افسوس که هیچیک از مشتاقان ورود به دنیای هنر از این طریق به هیچ جایی نمیرسند ...

ورود به سینما اینروزها شده یک باند مافیایی بزرگ که هر کسی را در خور حضور در خود نمیداند یا باید پولت از پارو بالا برود و بتوانی سر کیسه را حسابی شل و ول کنی و میلیون ها تومان ( بخوانید صدها میلیون ) خرج کنی تا بتوانی با هر کارگردان و بازیگری که خواستی در رل اول فیلمهای سینمایی یا سریالهای تلویزیونی ظاهر شوی و یا میبایست یک پارتی کت و کلفت داشته باشی تا بتوانی به هر جا میخواهی برسی و یا میبایستی مثل خیلی هایی که امروزه در سینما و تلویزیون فعالیت میکنند قوم و خویش بازیگر داشته باشی تا او در هر قراردادی که میبندد شرط بگذارد که فقط با حضور تو در آن فیلم یا سریال بازی خواهد کرد ...

این را مطمئن باشید که جز این شرایط به هیچ عنوان نخواهید توانست در هیچیک از عرصه های هنری به جایی برسید ...

در زیر متنی از خبر آن لاین را به نقل از سایت سینمای ما بخوانید :

 

براساس تازه ترین برنامه‌های معاون امور سینمایی، انجمن بازیگران سینمای ایران درصدد تعیین قوانین تازه در مورد بازیگری در سینمای ایران برآمده است. یکی از اولین موضع‌گیری‌های جواد شمقدری بعد از انتصاب به سمت معاونت امور سینمایی، طرح مسائلی در مورد ورود بازیگران با پشتوانه مالی به سینما و همچنین تعیین سقف برای دستمزد بازیگران بود؛ موضوعی که شاید مدت‌ها از سوی بسیاری از سینماگران در محافل خصوصی مطرح می‌شد اما راه به جایی نمی‌برد و غیر از گلایه‌های گاه به گاه در سطح جدی‌تری عنوان نمی‌شد اما با طرح این مسئله از سوی شمقدری شکل قضیه جدی‌تر به نظر می‌رسد و تصور می‌شود که در دوران مدیریت او سخت‌گیری‌هایی در این موارد صورت بگیرد تا شرایط ورود بازیگران به سینما تغییر کرده و از سوی دیگر بازیگران امکان هر میزان از دستمزد را از دست دهند.
معایب و مزایای این برنامه در گفت‌وگو با اهالی سینما و به طور خاص بازیگران و همچنین مسئولان انجمن بازیگران روشن‌تر می‌شود و می‌توان در نهایت به این نتیجه قطعی رسید که برنامه عنوان شده امکان عملی شدن دارد یا نه.

مقابله با ورود بازیگران به سینما با پشتوانه مالی
جواد شمقدری برنامه‌های خود در مورد بازیگران را در برنامه‌های متفاوت مطرح کرد. او در مراسم مدیران بنیاد سینمایی فارابی اعلام کرد که باید با مطالبه دستمزدهای بالا از سوی بازیگران و پرداخت این مبالغ مقابله کرد. او در این زمینه گفت: «امروز شاهدیم که برخی بازیگران دستمزدهای بسیار بالایی می‌گیرند در حالی که همه عوامل سینما با ایده‌ها و فعالیت‌شان در ساخت یک فیلم سهیم هستند هزینه تولید به میزان تأثیر و کارکرد هر یک از این عوامل در اکران باید در نظر گرفته شود.»

اظهار نظرهای او در مورد بازیگران با صحبت در مورد نحوه ورود برخی از بازیگران به سینما ادامه پیدا کرد. او در گفت‌وگویی در مورد ورود بازیگران با پشتوانه مالی به سینما، گفت: «فیلمسازی کار آزادی است و این کارگردانان و تهیه‌کنندگان هستند که بازیگر فیلم‌های خود را انتخاب می‌کنند. لذا ما محدودیتی نمی‌توانیم ایجاد کنیم اما می‌توانیم با کمک انجمن بازیگران راهکارهای منطقی این کار را پیدا کنیم. برخی از مسائل نیازمند همکاری همه اهالی سینما است چرا که ما نمی‌توانیم جلوی ورود کسی به سینما را به این شکل مسدود کنیم چون که کشور ما کشور آزادی است و فیلمسازی نیز کار آزادی است و یک کارگردان و تهیه‌کننده، بازیگر فیلم خویش را انتخاب می‌کند و ما نمی‌توانیم محدودیتی برای بازیگرانی که با پول وارد سینما می‌شوند ایجاد کنیم.»

او راهکار خود را برای برطرف کردن این مسئله چنین عنوان کرد: «ما سعی خواهیم کرد با همکاری انجمن بازیگران راهکارهای منطقی برای مقابله با بازیگرانی که با پشتوانه پولی وارد مقوله بازیگری می‌شوند را پیدا کنیم. ما تلاش می‌کنیم در مراحل بعدی و در راستای فرهنگی و با یاری رسانه‌ها و همه اهالی سینما راهکارهای منطقی برای جلوگیری از ورود بازیگرانی که صرفاً با پشتوانه مالی وارد بازار کار می‌شوند و در فعالیت بازیگران تحصیلکرده و با تجربه مشکل ایجاد می‌کنند، بیابیم.»

طرح این مسائل از سوی معاون امور سینمایی در ابتدای ورود به این حوزه نشانگر آن است که او در مورد نوع حضور بازیگران در سینما و دستمزدهای دریافتی آنان حساسیت‌هایی دارد که قطعاً برنامه‌های عملی او در این مورد به مرور اعلام خواهد شد.

راه حل سخت تعیین سقف دستمزد
شمقدری در سخنان خود به این مسئله اشاره داشته که مایل است به واسطه همفکری با انجمن بازیگران سینمای ایران برنامه‌ای در مورد دستمزد بازیگران و نحوه ورود آنان به سینما تعیین کند. داود رشیدی، رئیس انجمن بازیگران سینمای ایران در چگونگی تعیین سقف دستمزد برای بازیگران به خبر می‌گوید: «مطمئناً این مسئله راه حلی دارد اما راه رسیدن به این راه حل کمی دشوار به نظر می‌رسد زیرا با مسئله پیچیده‌ای مواجه هستیم.» او ادامه می‌دهد: «یک بحث رسیدن به راه حل در این زمینه است و مسئله دیگر متعهد بودن نسبت به آن و اجرایی شدن برنامه ارائه شده از سوی تهیه‌کنندگان و بازیگران است.»

رئیس انجمن بازیگران سینمای ایران تأکید می‌کند که در صورت تصویب برنامه‌ای در این زمینه سینماگران باید برای آن احترام قائل باشند و تلاش خود را صرف اجرایی کردن آن کنند. او راهکار خود را برای رسیدن به برنامه‌ای شامل سقف دستمزدهای بازیگران می‌گوید: «ابتدا باید ببینیم که چطور می‌توان این سقف را تعیین کرد. به نظر می‌رسد یک گروه کارشناس از بازیگران باید شورایی تشکیل دهند تا با در نظر گرفتن توان بازیگران و کارشناسی کار آنان در مورد رقم‌های دستمزد اعمال نظر کنند.» داود رشیدی همچنین می‌گوید: «مهمتر از تصویب طرحی در این زمینه اجرایی کردن آن در عمل است. اما آمادگی انجمن بازیگران را برای ارائه طرح‌ها و راهکارهای در این زمینه و مقابله با حضور بازیگران با پشتوانه مالی در سینما اعلام می‌کنم.»

هنرمند قیمت ندارد
ایرج قادری، کارگردانی است که بازیگرانی مانند جمشید هاشم‌پور، محمدرضا گلزار و شقایق فراهانی برای اولین بار در فیلمی به کارگردانی او نقش یک خود را در سینمای ایران ایفا کرده‌اند. این کارگردان حضور بازیگران را به واسطه پشتوانه مالی در سینما امری غیرمعقول می‌داند و به خبر می‌گوید: «اولاً اثبات این مسئله که بازیگری با پرداخت پول وارد سینما شده است، کار دشواری است زیرا چه کسی باید این مسئله را بپذیرد که بازیگری با پول وارد سینما شده است اما در مرحله بعد اگر چنین مسئله‌ای مشخص شود بسیار نادرست و غیرقابل پذیرش است.» او ادامه می‌دهد: «پولی که یک فرد به کارگردان می‌پردازد تا بتواند نقشی را در فیلم برعهده بگیرد، چه ارزشی دارد که کارگردانی زیر بار آن برود و بخواهد چنین مسئله‌ای را در کارنامه کاری خود ثبت کند. این‌ها توهین به شخصیت یک کارگردان است.»

او با اشاره به بازیگرانی که به واسطه همکاری با او در سینما به عنوان بازیگر نقش یک شناخته شده‌اند، می‌گوید: «جمشید هاشم‌پور در «تاراج» اولین نقش یک خود را در سینما بازی کرد و محمدرضا گلزار هم با «سام و نرگس» شناخته شد و شقایق فراهانی هم در «طوطیا» نقش اصلی خود را بازی کرد. اما هیچ یک از این‌ها غیر از توانایی خود هزینه‌ای برای شناخته شدن در سینما پرداخت نکردند و به همین خاطر است که می‌بینیم هاشم پور، 15 سال مرد اول سینمای ایران بود و گلزار ستاره سینما است و شقایق فراهانی تا چه حد پرکار است و مطرح.»

او همچنین در مورد تعیین سقف برای دستمزد بازیگران می‌گوید: «ابتدا باید به این مسئله آگاه باشیم که به واقع هنرمند قیمت ندارد. بازیگری می‌تواند دستمزد مورد نظر خود را مطالبه کند این برعهده کارگردان و تهیه‌کننده است که این رقم را بپذیرند یا نه. اگر رقم مورد پذیرش قرار گیرد دیگر مسئولیت این کار برعهده خود تهیه‌کننده است که پذیرفته این رقم را بپردازد و اگر پذیرفته نشود به مرور این بازیگر فید می‌شود و از یادها می‌رود.» او با اشاره به وضعیتی که دستمزد بازیگران در دوران قبل از انقلاب اسلامی داشت، می‌گوید: «مرحوم فردین، آرمان و ملک مطیعی با یکدیگر عهد کرده بودند که کمتر از 20 هزار تومان دستمزد نگیرند اما در مقطعی برخی از آنان کمتر از این رقم را هم دریافت می‌کردند.»

او ادامه می‌دهد: «مرحوم فردین برای بعضی از کارهایشان 300 هزار تومان هم دستمزد می‌گرفتند این در حالی بود که بعضی از بازیگران فقط 2 هزار تومان درستمزد داشتند. تهیه‌کننده به این دلیل می‌پذیرفت دستمزد بالایی به فردین بدهد که می‌دانست بسیار بیشتر از این رقم به واسطه اکران فیلم عاید او می‌شود.» قادری در پایان سخنانش می‌گوید: «تهیه‌کنندگان می‌توانند این مسئله را مطرح کنند که دستمزد بالایی به بازیگران ندهند زیرا این مسئله خداپسندانه نیست که فقط یک عضو گروه چنین دستمزدی داشته باشد اما به هر حال بازیگران شناخته شده همواره خواهان دستمزد بالا هستند. کارگردانان نیز به دلیل شرایطی که سینماداران در مورد اکران فیلم‌ها به وجود آورده‌اند نمی‌توانند از بازیگران تازه وارد استفاده کنند، زیرا این روزها میزان شناخته شده بودن بازیگر یکی از معیارهای اکران فیلم است. در این میان باید به دنبال راه حلی منطقی و البته عملی بود.»

...................................................................

این در حالی است که بسیاری معتقدند که بسیاری از تهیه کنندگان و کارگردانان با گرفتن مبالغ هنگفت عده ای را امروزه به درجه سوپراستاری رسانده اند حالا خود شما میدانید که چه بکنید به قول معروف صلاح مملکت خویش را خسروان دانند یا حرف ما را میپذیرید و یا اینکه شما هم گول میخورید و پولی خرج کرده و وقتی برای حضور در کلاسهای بازیگری میگذارید و به هیچ جا هم نمیرسید ...