محمد مهدی عسگرپور، مدیر عامل خانه سینما در گفتگو با خبرآنلاین به واکنش‌های رسانه ای بعد از برگزاری چهاردهمین جشن سینمای ایران اشاره کرد و گفت: به نظر من با توجه به نظرهای متفاوتی که بعد از چهاردهمین جشن سینمای ایران از طرف رسانه های مختلف صورت گرفت چه آنهایی که یک مشرب فکری و سیاسی خاص دارند تا گروهی که مشرب دیگری را دنبال می‌کنند اینطور به نظر می‌رسد که تقریبا برآیند نظرها مثبت است.

وی درباره مواضع روزنامه کیهان هم گفت: البته به استثنای «روزنامه کیهان» که دیگر این روزنامه در طول این 15-10 سال جزو شیرینی زندگی ما شده است و فکر می‌کنیم اگر چنین روزنامه‌ای نباشد چقدر زندگی سخت می‌گذرد در مجموع نقد و نظرهایی که درباره جشن سینمای ایران تا به امروز شنیده‌ام تقریبا مثبت بوده است.

مدیر عامل خانه سینما در ادامه درباره کیفیت برگزاری چهاردهمین جشن سینمای ایران گفت: معتقدم امسال یکی از بهترین جشن‌های خانه سینما را برگزار کردیم چرا که بسیار منظم و منسجم برگزار شد. علاوه بر آن که داوری بخش‌های مختلف با وسواس خاصی صورت گرفت که البته از نظر من داوری این دوره جشن سینمای ایران بسیار سخت بود چرا که فیلم‌هایی که در طول دو سال متوالی جمع شده بود داوری شدند و از این نظر حجم آثار بسیار زیاد بود.

عسگر پور در ادامه به نقدهایی که در مورد داوری‌ها در جشنواره‌های داخلی می‌شود، اشاره کرد و گفت: معمولا در مورد جشن سینمای ایران یا هر جشنواره دیگری اولین نقد بحث داوری‌ها است. ما در ایران با مشکل فرهنگی بزرگی روبرو هستیم؛ ملتی هستیم که معمولا همیشه دوست داریم در مسابقات شرکت کنیم ولی هیچ وقت دوست نداریم بازنده شویم و یا مورد داوری قرار بگیریم.

وی افزود: مشکل بزرگ‌تر ما این است که اکثر جشن‌ها و جشنواره‌های ما یک جور میانگین‌گیری شده است؛ یعنی یک روز قرار بوده جشنواره فجر یک مدلی از جشنواره کن را داشته باشد و جشن سینمای ایران یک مدل از اسکار و در حال حاضر خودمان درگیر این دو گانگی هستیم.

عسگرپور در ادامه افزود: در طول این سال‌ها جشنواره فیلم فجر نیز با واکنش‌های زیادی درباره داوری‌ها روبرو بود به طور مثال در یکی از سالهایی که مرحوم سیف الله داد دبیر جشنواره بود تصمیم گرفته شد 5 کارگردان داوری‌ها را بر عهده بگیرند و آن زمان این اعتراضات وجود داشت که کارگردان ها چطور می‌توانند در مورد تمام اجزا اظهار نظر کنند یا اقشار مختلفی از سینماگرها که با نگاه تخصصی خاص خودشان قطعا نمی‌توانند به خوبی سایر رشته‌ها را داوری کنند. جشن خانه سینما در تمام این سالها در مورد مکانیزم داوری‌هایش اما و اگرهای بسیاری داشت و در آخر به این نتیجه رسید که اصناف راجع به رشته تخصصی خودشان داوری کنند. وی تاکید کرد: بحران داوری بحث دیروز و امروز نیست و بحث همیشگی است.

عسگرپور عمده‌ترین مشکل داوری‌ها را عدم تعادل در حوزه تولید و اکران سینما دانست و گفت: ما در بخش اکران و تولید در سینما با یک عدم تعادل و بی‌قاعدگی مواجه هستیم. نمی‌شود که در کشور تولید و نمایش در حوزه سینما قاعده نداشته باشد اما جشنواره‌هایش قاعده‌مند باشند. جشنواره تابعی از تولید و اکران در هر کشوری است و مادامی که چنین روندی در سینمای ما حاکم است جشن‌ها نیز از هر لحاظ غیر طبیعی برگزار خواهند شد و ما امکان برگزاری هیچ چیزی را به صورت طبیعی در سینما نداریم.